![]() |
Тому пропозиція перестати скаржитися хоча б протягом одного тижня, привела мене до розгубленості: про що ж тоді говорити? Але в глибині душі я й сама була згодна з тим, що життя людини багато в чому залежить від нього самого. А спроба відмовитися від негативних думок і слів - це взагалі-то безболісний і, що важливо, безкоштовний спосіб змінити своє життя.
Виходимо з поширеною психологічної теорії про те, що коли ми говоримо про неприємне, то наповнюємо простір навколо себе негативною енергією. Звичайно, кожній з нас хочеться поговорити про наболіле, але це приносить більше шкоди, ніж користі. А життя, в кінцевому рахунку, залежить від наших думок. Так що намагайтесь прогнати неприємні думки, і вам стане легше. А перший крок до того, щоб контролювати свої думки, - це стежити за тим, що і як ми говоримо. Перестаньте нарікати на важке життя, і поступово все налагодиться - що може бути простіше?
Відверто кажучи, саме ця простота завжди здавалася мені підозрілою. Припустимо, я перестану скаржитися на економічну кризу - хіба квартплата від цього зменшиться? Або, можливо, подешевшають колготки, які мої дочки рвуть мало не кожен день? Але тим не менше я вирішила спробувати.
День перший. 50 скарг на годину
Два рази я поскаржилася, ще не встигнувши піднятися з ліжка: погода на вулиці огидна, і я знову не виспалась. Чотири рази поскаржилася, поки готувала сніданок для чоловіка і дочок, і ще раз п'ятнадцять, поки збирала дівчат до школи. І це не рахуючи гірких стогонів, коли я бігала по квартирі, намагаючись знайти ключі, а діточки, вже в плащику і чобітках, чекали мене біля дверей і між іншим побилися. Психолог з університету Луїсвіллі, чию статтю я читала напередодні увечері в Інтернеті, каже, що скарги на тяжке життя - один з найкращих способів для того, щоб зблизитися з незнайомими людьми. Причому чим більше людей збирається разом, тим частіше вони скаржаться. Приміром, на автобусній зупинці можна почути до 50 скарг на годину, тобто по одній скарзі кожну хвилину. Що ж, в перший день експерименту я скаржилася так само часто, як натовп людей на автобусній зупинці. Чудовий початок!
Дівчаток довелося підкупити. Я обіцяла їм тисячу рублів наприкінці тижня, але за кожне негативне висловлювання обіцяла віднімати з цієї суми по рублю. Оскільки діточки ниють навіть частіше, ніж я, то не було жодних сумнівів, що в кінці тижня це вони опиняться мені винні.
Той же психолог написав про те, що негативні висловлювання можуть виявитися не тільки приводом для зближення, але і з тим же успіхом зіпсувати стосунки людей. Коли вранці ви стогнете, що не виспалися, втомилися і хочете у відпустку, близькі частенько приймають все це на свій рахунок. І думають, що це через них ви втомлюєтеся і занадто пізно лягаєте. Не дуже приємно, правда?
Тобто справа, як видно, не тільки в словах, які ми вимовляємо, а й у тому, навіщо ми це робимо. Фраза «Щось знову стало зимно», виголошена, щоб познайомитися з новими сусідами, - прекрасний варіант. А «Ну от, знову похолодало. Що ми будемо робити у вихідні?» - може виявитися образливою для чоловіка: значить, вам з ним нудно і ви не знаєте, що робити?
Увечері мені телефонує подруга із приголомшливою новиною: нашу спільну знайому, яка славиться своїм умінням поїсти і випити за чужий рахунок, звільнили з роботи! В інший час я б із задоволенням поговорила про всі гидоти, які нам довелося витерпіти через звільнену знайому, але тут просто кажу: «Сподіваюся, вона скоро куди-небудь влаштується». Подруга хвилюється: «Ти не захворіла? У тебе щось сталося? Не можеш говорити?» Дізнавшись про початок експерименту, дивується і намагається говорити про що-небудь приємне. Через кілька хвилин розмова закінчується.
Висновок: якщо так піде і далі, мої друзі почнуть вважати мене занудою, адже говорити один одному одні приємності - це страшенно нудно.
День другий. Негативні трикутники
Дівчата прокинулися о 7.30 і почали суботній ранок із самостійного приготування млинців. За цим послідкувала бурхлива сварка через те, хто повинен мити посуд, підлогу, раковину, стіл і стільці, які були забруднені в процесі приготування. Зі своєї кімнати я слухала їх крики: «Шкода!» - «Це ти в усьому винна!» - «Ти завжди примушуєш мене прибирати!» - «Дурепа!» Але не втручалася.
Тому що коли втручаєшся в розмову людей, які з'ясовують стосунки, то створюєш «негативний трикутник». Тобто створюєш ситуацію, коли дві людини, що сваряться, починають тобі скаржитися і привертають тебе в якості судді.
Хвилин через десять дівчатка помирились і пішли в свою кімнату дивитися телевізор, ось тоді жахливі наслідки невтручання постали переді мною у всій красі. Повна раковина брудного посуду, розбите яйце на плиті, що у невеликих дозах розмазане по всіх горизонтальних поверхнях. Зрозуміло, я не могла не висловитися. Після того, як я перестала обурюватися і посуд був вимитий, моя 11-річна донька Даша пішла в кімнату, зачинилися зсередини і півгодини відправляла гнівні смс шкільним подругам. А 8-річна Ксеня жалібно зашкреблася під дверима.
Напевно психолог і автор теорії про «негативні трикутники» був би незадоволений, але ж я чудово розумію: якби дівчата не скаржилися подругам на своїх батьків, то виросли б пацієнтками цього самого психолога. До слова, і мами, які ніколи не скаржаться подругам на діточок та їхніх татусів, прямують також до того ж лікаря.
Висновок: напевно, іноді все-таки краще вчасно створити «негативний трикутник», щоб запобігти ще більшим негативним наслідкам.
День третій. Теплий холодильник
У неділю я прокинулася в чудовому настрої і з оптимістичним наміром провести день без негативних розмов. Але мене чекав сюрприз - теплий холодильник. За ніч молоко в ньому скисло, і, коли чоловік налив молока в гарячу каву, вийшла огидна рідина з білими грудочками. Результат - водночас декілька негативних висловлювань, на які я з усіх сил намагалася не відповідати. Але далі було найскладніше: три місяці назад ми вже ремонтували холодильник, який так само до ранку став теплим. І тепер мені треба було телефонувати до компанії з ремонту і вимагати, щоб цього разу наш холодильник полагодили безкоштовно. А як можна домовитися про повторний ремонт і при цьому не скаржитись? Мені й тут допомогли психологи, які вважають, що якщо ти висловлюєш свої міркування без нервів і в доброзичливій формі, то розмова не вважається негативною.
Дивно, але компанія з ремонту холодильників працювала в неділю. Оператор мене вислухала і підозріло легко погодилася надіслати майстра, який визначить, у чому причина поломки. І якщо причина однакова, то ремонт буде безкоштовним. Єдина погана новина: майстра вона могла направити до нас тільки в четвер. У звичайному стані я б, звичайно, обурювалася і звинувачувала оператора в огидній організації роботи. Але тут я ввічливо запитала, як можна прискорити процес. І ось диво - дівчина порадила мені надіслати факсом письмову претензію на ім'я директора компанії. Ми зробили це в той же день, і в понеділок вранці мені обіцяли прислати майстра протягом дня.
Висновок: не знаю, що тут допомогло (позитивний підхід до розмови з оператором чи збіг обставин), але можна вважати, що з холодильником ми розібралися відносно легко. І безкоштовно!

